Saturday, September 30, 2006
IFTAR: UNAGI BENTO




Dahulu. Ramadhan 1424 Hijrah.

Empat setengah petang. Rembang senja musim dingin di Fukushima. Gelap. Sudah iftar!Aku bergegas keluar dari Dewan L1, kuliah terakhir. Seluk tangan ke dalam kocek. Ada sebiji kurma. Kunyah lambat-lambat. Nikmatnya berbuka puasa sambil berlari anak ke stesen keretapi Kanayagawa. Tak mahu aku terlepas keretapi. Terlepas keretapi ini maka kena menunggu sejam lagi! Perut sudah berkeroncong minta diisi.

Malam semalam terlajak tak bersahur. Maknanya tak sempat masak nasi untuk berbuka sekali. Dalam kepala mahu buka puasa dengan Takoyaki yang boleh dibeli dengan harga 500 yen di stesen Fukushima. Sampai di hadapan kedai, manusia beratur panjang! Benci.

Di hadapan kedai takoyaki, sepasang kekasih duduk berhimpit. Hangat. Sambil tangan menyuap unagi bento ke mulut. Kecur liur. Oh! Unagi bentopun unagi bentolah! 650 yen bertukar tangan dengan unagi bento. Cari bangku di luar stesen Fukushima. Suap pelan-pelan ke mulut. Arghh! Nikmatnya mengunyah panas-panas nasi dan daging unagi (belut) yang dipanggang dengan tare (sos) khas.

Ramadhan 1427 Hijrah.

Segera teringat kecur liur unagi bento. Ada ke yang sesedap unagi bento Fukushima?

* Lagi cerita belut Jepun
posted by rudy bluehikari @ 1:43 AM  
8 Comments:
  • At Saturday, September 30, 2006, Blogger hakim dirani said…

    Hmm. Belut? macam best ja bunyinya.

    Itulah, bila berada di Malaysia kenangan di perantauan yang bermain di minda. bila di kejauhan ni teringan pula masakan Malaysia.

     
  • At Sunday, October 01, 2006, Blogger sinaganaga said…

    >>>Ada ke yang sesedap unagi bento Fukushima?

    Kakiage!!!!

     
  • At Monday, October 02, 2006, Blogger Lan Rambai said…

    kalau aku ke jepun macam korang.. mahu aku balik mesia kurus melidi.... belut? eeiiii..

     
  • At Monday, October 02, 2006, Blogger Sri Diah said…

    Unagi bento? Ha.. tu kegemarana kak. Ada try masa di Tokyo dulu. Fuyoo..!

     
  • At Monday, October 02, 2006, Blogger Unknown said…

    sebut bento, aku ingat lagu bento (iwan fals) je

     
  • At Monday, October 02, 2006, Blogger blackpurple @ jowopinter said…

    Aku geli belut...tapi kalau dah dihidang dan tak dibagitau yang itu belut mungkin aku makan...hehehe

     
  • At Monday, October 02, 2006, Blogger Love Sweet Recipes said…

    Sudah lama kepinginkan takoyaki yang dijual di stesen fukushima itu. Sudah 5 tahun masa berlalu. Entah ada lagi atau tidak. Kata k.coy, BOM pun sudah tidak ada lagi.

     
  • At Monday, October 09, 2006, Blogger rudy bluehikari said…

    hakim: belut memang sedap! suka sgt!

    naga: aah la..aku lupa kakiage! slurppp..

    lan: ala kalu ko pekena beras jepun jangan harap ko melidi. mmg gumuk habis!

    sri: bestkan kak sri unagi bento.

    nizam: eh ada ek lagu tu?

    BP: aku harap satu hari nanti ad aorg kenakan ko. sedap wo. mcm ikan keli je rasanya!

    hada: ne,mada aru to omoi yo. moshikashite Midvalley ni mo yo. ikkai tabeta kedo, sono aji ga zenzen chigau. fukushima no takoyaki tabetai naaa~

     
Post a Comment
<< Home
 

RUDY BLUEHIKARI
dari Banting ke Fukushima
Winner of Geng Jurnal Best Weblog Award 2001
Terkini
Arkib 2006
Arkib

 

Links
Karya


    Buku kompilasi entri 20 penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di vicenata2000 [at] yahoo [dot] com untuk mendapatkan buku ini.


    Novel bersama kedua saya hasil tangan Sri Diah, MBA, Rudy Bluehikari dan Ibnuariff sudah berada di pasaran sekarang. Terbitan Alaf 21.


    Novel Bersama sulung saya hasil tangan 23 penulis terbitan esastera.com.


    Buku kompilasi entri penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di rudy [at] bluehikari [dot] com untuk mendapatkan buku ini.

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER