Friday, November 24, 2006
KEADILAN
Kehidupan selalunya berubah selepas kita berkahwin. Keadilan dalam rumah tangga bukan setakat adil kepada isteri dan anak-anak, tetapi kepada keluarga kedua-dua belah pihak; keluarga sendiri dan keluarga mertua. Kadangkala kita tersepit dengan keadaan tersebut.

Mahu tidak mahu prejudis pasti timbul sama ada di pihak kita; isteri/suami/anak-anak ataupun di pihak keluarga kita. Inilah cerita yang dibawa sahabat baik aku. Katanya, sejak berkahwin dia serba salah kerana kesukaran untuk membahagikan masa untuk isteri/anak-anak dan keluarga tercinta.

Aku bagi jawapan paling mudah. Buat yang terbaik. Cubalah bersikap adil dengan semua. Sementara kita ada mak dan ayah di dunia ini, selagi itulah kita berbakti. Aku tidak mahu jadi anak yang tidak mengenang budi. Kerana itu, aku sayang keluarga aku dan keluarga mertua. Sekerap mungkin boleh aku nak tengok wajah mak/mak mertua dan abah/abah mertua. Kerana itu, walaupun kampung suri nun jauh di Pantai Timur, aku tetap mahu balik ke sana sekerap mungkin. Lagipun, bekerja di kota metropolitan memang stress. Lari dari kesibukan Kota Lumpur ke Pantai Timur memang mendamaikan!

Ya, Keadilan untuk mereka ini perlu ada. Kerana tanpa mereka, siapalah kita pada hari ini.

Itu baru berkahwin satu. Cuba bayangkan kalau berkahwin lebih daripada satu!
posted by rudy bluehikari @ 12:07 AM  
9 Comments:
Post a Comment
<< Home
 

RUDY BLUEHIKARI
dari Banting ke Fukushima
Winner of Geng Jurnal Best Weblog Award 2001
Terkini
Arkib 2006
Arkib

 

Links
Karya


    Buku kompilasi entri 20 penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di vicenata2000 [at] yahoo [dot] com untuk mendapatkan buku ini.


    Novel bersama kedua saya hasil tangan Sri Diah, MBA, Rudy Bluehikari dan Ibnuariff sudah berada di pasaran sekarang. Terbitan Alaf 21.


    Novel Bersama sulung saya hasil tangan 23 penulis terbitan esastera.com.


    Buku kompilasi entri penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di rudy [at] bluehikari [dot] com untuk mendapatkan buku ini.

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER