Wednesday, November 29, 2006
MAHU SIHAT
Alhamdulillah. Rasa tidak selesa di perut sudah kebah sedikit. Terima Kasih dan syukur kepada Allah. Rutin hidup selama setahun ini memang tidak menentu. Ada kawan bertanya sama ada aku abaikan makan. Dulu ya, aku akui. Tapi sekarang atas nasihat doktor aku perlu berubah. Terpaksa ambil makanan kerap tapi dalam jumlah yang sedikit.

Rutin aku awal pagi sebelum ke pejabat, sudah meneguk milo nipis campur susu kurang manis yang dicampur dengan oat.

Kemudian jam sembilan ambil mee atau bihun goreng atau bubur nasi dalam satu senduk. Juga segelas coklat panas tanpa gula. Tengahari biasanya ambil nasi satu cawan, sayur dan ayam/ikan. Aku sudah elak daging merah, makanan laut dan masakan bersantan (tahap kolestrol aku tinggi!). Tetapi tidaklah sampai tidak ambil langsung. Kalau teringin sangat aku ambil dalam sekeping/seekor dua. Air suam jadi kelebihan.

Malam? Selalunya aku makan antara jam 6.30 petang hingga 8 malam. Lepas tu aku banyak minum air suam. Kalau lapar sangat, aku ambil susu dan sekeping dua biskut/roti sebelum tidur. Itu rutin aku setiap hari.

Habis makanan/minuman "ruji geng sol-jah" kau tak belasah? Tanya seorang sahabat jurnal. Apa ya makanan/minuman "ruji geng sol-jah"? Teh tarik, roti canai dan nasi lemak? Oh, aku ambil juga tapi dalam kuantiti yang sedikit. Seminggu sekali sahaja!

Tetapi kelemahan aku ialah, aku jarang ambil makanan tepat pada waktunya. Bila terlewat, angin sudah masuk perut dan akhirnya menyusahkan aku dengan ubat-ubatan yang sepatutnya aku tidak perlu makan!

Sekarang aku sudah diperkenalkan dengan minuman mengenyangkan tetapi MAHAL harganya. Pernah dengar HERBALIFE? Sedap sangat!
posted by rudy bluehikari @ 11:48 PM  
3 Comments:
Post a Comment
<< Home
 

RUDY BLUEHIKARI
dari Banting ke Fukushima
Winner of Geng Jurnal Best Weblog Award 2001
Terkini
Arkib 2006
Arkib

 

Links
Karya


    Buku kompilasi entri 20 penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di vicenata2000 [at] yahoo [dot] com untuk mendapatkan buku ini.


    Novel bersama kedua saya hasil tangan Sri Diah, MBA, Rudy Bluehikari dan Ibnuariff sudah berada di pasaran sekarang. Terbitan Alaf 21.


    Novel Bersama sulung saya hasil tangan 23 penulis terbitan esastera.com.


    Buku kompilasi entri penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di rudy [at] bluehikari [dot] com untuk mendapatkan buku ini.

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER