Wednesday, December 20, 2006
PANTAI TIMUR
Salji mencair dan ketibaan Haru (Musim Bunga) antara Mac hingga April disambut dengan tengkujuh yang kadangkala disulami dengan taufan. Hari-hari basah dengan payjng seringkali tidak lepas dari tangan. Lelaki atau perempuan. Keluar dari rumah pastinya selepas menonton siaran berita tentang ramalan cuaca (biasanya sangat tepat!). Atau jika sudah terlewat aku capai sahaja Yomiuri Shinbun akhbar harian yang aku langgan sambil membelek sama ada ramalan hujan akan turun seharian itu. Oh! Itu rutin aku ketika tengkujuh datang berselang seli dengan taifu (taufan). Itu dahulu di Fukushima.

Ironisnya, Pantai Timur hujan sepanjang hari. Maka, akupun menjadi pasif dan berkurung di rumah dalam kedinginan tengkujuh. Lupakan tentang keindahan pantai dan ombak Laut China Selatan. Kerana matahari amat kedekut untuk senyum kepada tetamu seperti kami.

Tahun ini aku tidak sempat melihat pesta "menyinsing-kain-nampak-peha-mulus" dek bah pantai Timur. Pantai Timur masih selamat berbanding negeri Tokrimau di selatan yang sudah mula ditenggelami banjir.

Duduk di rumah sepanjang haripun kantung poket hampir kosong. Aliran ringgit begitu laju sekali. Apa tidaknya, sesekali pulang ke Pantai Timur, pasti aku akan leka dengan harga barangan yang ditawarkan. Runtuh poket aku!

Erm... kain baju suri lima pasang, tudung suri ...... :)
posted by rudy bluehikari @ 4:27 PM  
9 Comments:
Post a Comment
<< Home
 

RUDY BLUEHIKARI
dari Banting ke Fukushima
Winner of Geng Jurnal Best Weblog Award 2001
Terkini
Arkib 2006
Arkib

 

Links
Karya


    Buku kompilasi entri 20 penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di vicenata2000 [at] yahoo [dot] com untuk mendapatkan buku ini.


    Novel bersama kedua saya hasil tangan Sri Diah, MBA, Rudy Bluehikari dan Ibnuariff sudah berada di pasaran sekarang. Terbitan Alaf 21.


    Novel Bersama sulung saya hasil tangan 23 penulis terbitan esastera.com.


    Buku kompilasi entri penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di rudy [at] bluehikari [dot] com untuk mendapatkan buku ini.

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER