Monday, May 22, 2006
ENTIMEM BUAT GHAZ
Aku tidak mengenali dia. Cuma, dalam bingkisan akhir kepada sahabat-sahabatnya, nama BLUEHIKARI disisip kejap dalam blognya. Aku ketemu blog Ghaz, lewat sebulan selepas Ghaz menghembuskan nafas akhirnya akibat cirrhosis.

Usai membaca bingkisannya, aku jadi kelu. Ada sebak dan pilu. Alangkah baiknya kalau aku mengenali dia seawal mungkin!

Untuk Sha, aku doakan sebesar-besar sabar dan tabah kepadanya. Kenangan Sha bersama Ghaz pasti sukar untuk luput dari kenangan. Tetapi percayalah, seperti yang Allah firmankan dalam Al-Insyirah ayat 1-10, Dia tidak berkehendakkan dugaan ke atas makhluknya kalau makhluk itu tidak kuat menanggungnya. Aku doakan Sha tabah mengharungi hari-hari mendatang. Percayalah, Allah maha adil dan disebalik maha kesedihan ini, aku berdoa akan ada sinar yang membahagiakan di hujung hari. Bersabarlah.

Bluehikari,

Mengingati Ghaz, aku tercari-cari kelibat Chill dan Fa Tulip. Di mana kau berada dua sahabatku? Sihatkah?

++++

Bingkisan daripada Ghaz

Assalamualaikum
Teman-teman,Di saat teman-teman membaca apa yang aku tulis ini, aku sudah tiada. Aku sudah pun meninggalkan teman-teman semua. Dari keikhlasan hati dua temanku yang rapat, akhirnya dapat juga teman-teman membaca apa yang ingin aku sampaikan buat kali terakhir.Sebenarnya, aku telah menyediakan catatan ini terlebih dahulu bilamana aku terasa aku perlu mengucapkan selamat tinggal pada semua. Mungkin apa yang aku lakukan ini agak keterlaluan dan tidak diterima akal yg waras, tetapi padaku, aku ingin melakukannya juga. Kerana ketika aku menulis ini, aku dapat merasai yang aku tidak punya banyak waktu lagi.


Dan pada semua bloggers yang lee kenali: terlalu ramai untuk aku tuliskan nama teman-teman satu persatu, aku ingin mengucapkan terimakasih kerana kita sokongan teman-teman. Banyak yang aku pelajari dari teman dan segala doa, ingatan dan semangat dari teman-teman, aku hargai sesungguhnya. Teruskanlah menulis, tulis terus dari hati, kerana apa sahaja datangnya dari hati, merupakan apa yang kita rasa, timbul dari perasaan. Dan ingat selalu, tulislah yang baik-baik, agar ianya dapat menjadikan diri sendiri dan pembaca-pembaca menjadi insan yang lebih mulia lagi.

Kepada pembaca-pembaca blogku ini, terima kasih kerana sudi membaca dan mengikuti kisahku. Seringkali bila menulis, aku sedar yang teman-teman tetap ada, membaca dalam diam,tanpa meninggalkan apa-apa tentang apa yang telah aku tuliskan dan inilah yang benar-benar memberiku semangat untuk menulis lagi. Untuk Hanna, terima kasih atas dorongan yang telah kau berikan selama ini. Akhirnya segala penulisanku di sini, sudahpun menjadi sepertimana blog bluehikari: sudah sampai ke penyudahannya. Cuma di penghujung blogku ini, penutup ceritanya ini mungkin sudah mengecewakan kamu.

Untuk saudaraku Surina, aku harap kau lebih tabah setelah apa yang telah kau lalui kebelakangan ini. Kau perlu lebih tabah dengan segala apa yang muncul di dalam hidupmu. Mungkin ini ujian bagi kau sebenarnya, kerana tanpa ujian sebegini, tidak mungkin kau akan menjadi hambaNya yang lebih beriman. Ingat selalu Su, dalam mengharungi hidupmu nanti,berjalanlah terus ke hadapan, jangan membelok ke mana-mana dan jangan lagi pandang ke belakang lagi.


Untuk saudaraku Hikaru, terimakasih atas persahabatan ini. Terimakasih kerana membolehkan aku untuk menyampaikan catatan terakhir pada teman-temanku di sini. Terimakasih kerana memberi aku semangat untuk bercerita di sini.Kerana di sini, dapatlah aku melepaskan segala rasa sebak dan keliruku. Sekurang-kurangnya tekanan perasaan dapat aku melepaskan di sini.


Dan akhir sekali, untuk Sha tersayang. Maafkan abang kerana menceritakan tentang diri Sha di sini. Maafkan selama ini abang merahsiakan tentang blog ini dari Sha. Maafkan abang kerana selepas abang tiada, barulah abang 'menjemput' Sha untuk membaca apa yang telah abang tuliskan. Bacalah apa yang telah tertulis di sini, kerana di sini, selalunya abang lagukan rasa sayang dan rindu pada Sha. Kerana di sini, apa yang berbicara di hati abang, abang turunkan satu persatu apa yang abang rasai. Dan sekiranya apa yang abang tulis di sini memilukan hati Sha, janganlah menangis lagi. Cukuplah dengan apa yang pernah kita tangisi bersama, cukuplah dengan tangisan apabila abang pergi. Kerana kesedihan yang abang rasakan itu, sudahpun tidak ada lagi. Semuanya telah dibawa pergi bersama abang. Teruskanlah membaca tapi jangan sekali-kali Sha gugurkan airmata lagi.


Terimakasih teman-teman… Jangan bersedih kerana kehilanganku, kerana itu akan membuat aku lebih bersedih kerana aku lagi terasa akan kehilangan orang-orang yang aku sayangi dan teman-teman semua….. Dan kumohon ampun dan maa jika ada tingkahlakuku, tulisanku yang menguriskan hati teman-teman.

Selamat tinggal, semua…. aku harus pulang dahulu.
Assalamualaikum.
posted by rudy bluehikari @ 7:15 PM  
1 Comments:
  • At Thursday, May 25, 2006, Blogger AKMA said…

    salam Rudy,

    kesibukan tugas membuatkan abang lambat bertamu di Ghaz dan Bluehikari. Tapi sebaik abang berkunjung ke Ghaz...abang terpempam...hilang kata-kata. Lalu dari sana abang berkunjung ke Bluehikari.

    masih tiada kata-kata....

    perjalanan hidup...begitulah kan...

     
Post a Comment
<< Home
 

RUDY BLUEHIKARI
dari Banting ke Fukushima
Winner of Geng Jurnal Best Weblog Award 2001
Terkini
Arkib 2006
Arkib

 

Links
Karya


    Buku kompilasi entri 20 penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di vicenata2000 [at] yahoo [dot] com untuk mendapatkan buku ini.


    Novel bersama kedua saya hasil tangan Sri Diah, MBA, Rudy Bluehikari dan Ibnuariff sudah berada di pasaran sekarang. Terbitan Alaf 21.


    Novel Bersama sulung saya hasil tangan 23 penulis terbitan esastera.com.


    Buku kompilasi entri penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di rudy [at] bluehikari [dot] com untuk mendapatkan buku ini.

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER