Thursday, December 21, 2006
PET




Benarlah kata orang, manusia hanya boleh merancang tetapi penentuan untuk pelaksanaannya, hanyalah DIA;Tuhan yang menentukan.

Kau masih ingat Pet?

Pulang ke Pantai Timur tempoh hari aku cuba selitkan masa untuk bertemu dengan Pet. Lama aku tidak jumpa kouhai (junior) aku ini. Lebih 2 tahun! Tapi disebabkan ubat sedatif yang perlu dia makan, memungkinkan pertemuan kami ditunda lagi. Dua biji perlu ditelan setiap hari bagi mengawal sakit yang dihadapinya. Ubat ini memberi kesan mengantuk yang sangat teruk.

Kami hanya dapat bertemu dalam es-em-es. Kami berbalas-balas mesej seputar dugaan sakit masing-masing yang sudah bertahun-tahun lamanya. Aku dengan masalah sakit aku. Dia dengan masalah sakitnya. Tetapi, aku bersyukur meski sakitnya begitu sukar untuk diubati, tetapi dia optimis untuk meneruskan hidup. Aku terkesan dengan mesejnya; "Aku cuma ingat dua perkara bila sakit. Perkara paling besar. Pertama, sabar dan redha. Kedua, terus berusaha lagi untuk terus hidup".

Sekurang-kurangnya sakit yang aku alami ini, walaupun pada pandangan aku sendiri sangat teruk apabila ia datang, tetapi aku kena lihat juga penderitaan orang lain yang jauh lebih teruk daripada apa yang aku alami sekarang ini.

Ya, itulah ubat keresahan. Tuhankan ada?
posted by rudy bluehikari @ 4:30 PM  
2 Comments:
  • At Friday, December 22, 2006, Blogger kingbinjai said…

    aku ada dengar dengar tenatng sakit kau. tapi aku tak pasti betul ke tidak. kalau betul. emel aku. aku mungkin boleh tolong. aku punya sejarah juga.

     
  • At Friday, December 29, 2006, Blogger jimi said…

    Seperti klise yang selalu menyebut bukan? Tabahlah, ini semua dugaan tuhan.

    Kadangkala, kita jelak mendengar ungkapan sedemikian. Hakikatnya, itu yang mampu kita lakukan selain berusaha mengubatinya.

    Ive been there, Rudy.Alhamdulillah sudah sihat.

    Jimi doakan kesihatan untuk Rudy dan kawan Rudy, Pet.

     
Post a Comment
<< Home
 

RUDY BLUEHIKARI
dari Banting ke Fukushima
Winner of Geng Jurnal Best Weblog Award 2001
Terkini
Arkib 2006
Arkib

 

Links
Karya


    Buku kompilasi entri 20 penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di vicenata2000 [at] yahoo [dot] com untuk mendapatkan buku ini.


    Novel bersama kedua saya hasil tangan Sri Diah, MBA, Rudy Bluehikari dan Ibnuariff sudah berada di pasaran sekarang. Terbitan Alaf 21.


    Novel Bersama sulung saya hasil tangan 23 penulis terbitan esastera.com.


    Buku kompilasi entri penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di rudy [at] bluehikari [dot] com untuk mendapatkan buku ini.

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER