Monday, July 10, 2006
CERITA DINIHARI
Di tengah-tengah tanah lapang itu aku berdiri. Meluruskan kaki dan tangan. Menghadap kiblat. Kaki aku telanjang. Kulit kaki rasa dingin pabila bersentuhan dengan embun rumput dinihari dua pagi. 5 sahabat membantu sama.

Dan selepas takbir bergema, dari kepala bagai tersedut tajam-tajam jarum, laju menelurusi urat saraf dan pembuluh darah menuju dada, perut dan tapak kaki telanjang. Serentak dengan hentakan kaki sahabat berlima, bagai tertusuk kulit kaki telanjang aku dengan tajam-tajam jarum yang keluar dari badan terperosok jauh ke dalam tanah. Perit. Sakit.

Mata-mata memandang. Bahu ini yang memikul sendirian. Akhir rawatan, "ia" dibunuh. Aku sendiri dari mata halus yang Dia bukakan sebentar, melihat darah merah membuak-buak dari sembelihan "tangan pisau" yang membunuh "ia". Sungguh! Aku masih merasai ketajaman "tangan pisau" itu menyentuh kulit leherku. Segera aku terimbas kisah Ismail Alaihissalam. Oh! Mengerikan.

Pertempuran masih panjang. Masih bersisa "ia-ia" di dalam tubuhku. Sabar kata sahabat. Kita selesaikan satu persatu. Aku angguk.

Tidak. Aku tidak bermimpi. Ia realiti dinihari itu.
posted by rudy bluehikari @ 12:14 AM  
11 Comments:
  • At Monday, July 10, 2006, Blogger ontahsapo said…

    aku kurang faham, tapi apa pun adanya, semoga cepat sembuh...!

     
  • At Monday, July 10, 2006, Blogger Azhar Ahmad said…

    Dari apa yang diceritakan. Dapat kufahami serba sedikit penyakit Incik Rudy? Penyakit lama dari Fukushima belum terubat?

     
  • At Monday, July 10, 2006, Blogger cItoNg said…

    semoga cepat sembuh..

     
  • At Monday, July 10, 2006, Blogger kingbinjai said…

    dunia sedang menanti, esok dan masa depan sedang menunggu. bangkit nanti, biarlah dengan senyuman.

    semoga cepat sembuh

     
  • At Monday, July 10, 2006, Blogger kayzen said…

    semoga cepat sembuh.

     
  • At Monday, July 10, 2006, Blogger Rie said…

    harap "ia-ia" keluar dari perumah ini. amin.

     
  • At Wednesday, July 12, 2006, Blogger roserose*MrsYusof* said…

    Semoga Rudy tabah ya.Tak semua orang boleh kuat macam Rudy tau..Ada yg tak tahan and jadi diri yang lain..
    I am proud of u coz u still survive...even there's another part of you which suffer much!

     
  • At Wednesday, July 12, 2006, Blogger AKMA said…

    Bertandang lagi ke mari. Bertanya khabar. Dan seperti selalu...terkedu. Berat mata memandang...berat lagi bahu memikul. Atas ketabahan dan perit cahaya biru...didoakan bahagia satu hari nanti. AKMA masih berlari di bumi asing. Selamat sampai di bumi Tulip Jumaat lepas. Insya allah akan terus berada di sini sehingga Mac 2007. Salam dan doa dari AKMA buat cahaya biru. Relalah agar tenang dan tabah AKMA dipinjam ke sana....kerana AKMA tahu...cahaya biru lebih memerlukan. Tuhan...sampaikan tenang ini...

    AKMA

     
  • At Wednesday, July 12, 2006, Blogger dieyna said…

    semoga tabah dan sabar melalui keperitan itu.. doa ku moga cepat sembuh.

     
  • At Thursday, July 13, 2006, Blogger fajar said…

    insya Allah, moga segalanya dipermudahkan dan kepayahan yang dilalui akan berakhir.

     
  • At Friday, July 14, 2006, Blogger Mahadi Sibon said…

    Hi Rudy...
    Semoga cepat sembuh...
    kenapa lama tak bertukar berita? Teringin nak berjumpa dengan anak dan isteri anda..
    Salam mesra dari Kota Bahru, United Kingdom
    Mahadi, Noorul, Fatin dan Danish

     
Post a Comment
<< Home
 

RUDY BLUEHIKARI
dari Banting ke Fukushima
Winner of Geng Jurnal Best Weblog Award 2001
Terkini
Arkib 2006
Arkib

 

Links
Karya


    Buku kompilasi entri 20 penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di vicenata2000 [at] yahoo [dot] com untuk mendapatkan buku ini.


    Novel bersama kedua saya hasil tangan Sri Diah, MBA, Rudy Bluehikari dan Ibnuariff sudah berada di pasaran sekarang. Terbitan Alaf 21.


    Novel Bersama sulung saya hasil tangan 23 penulis terbitan esastera.com.


    Buku kompilasi entri penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di rudy [at] bluehikari [dot] com untuk mendapatkan buku ini.

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER