Wednesday, July 05, 2006
MANJA!
Sekarang musim pelajar baharu masuk Universiti. Berbondong-bondong dengan keluarga dan jumlah kereta. Ada satu IPT jumlah pelajar baharunya hampir enam ribu. Kereta yang menghantar dua biji seorang, paling kurang. Datuk, Nenek, Pakcik, Makcik pun ada sama. Meraikan cucu/anak saudara kata mereka.

Urusan pendaftaran sistematik. Semua dokumen boleh diserahkan semasa pendaftaran yang dibuat secara terancang. Laporan perubatan, pakej, borang akademik semua boleh hantar semasa pendaftaran di kolej-kolej kediaman.

Itupun, ada merungut-rungut. Panas. Lambat. Susah. Berat. Sejuta alasan. Alahai manjanya!

Aku dulu? Dari turun kaki memijak Negara Shinto, aku buat sendiri. Bayangkan bahasa Jepun setakat KA KI KU KE KO, dari Tokyo super sempai (super senior) yang membantu naik shinkansen (keretapi peluru) melepaskan kami sendirian ke universiti masing-masing. Mereka kata; jangan tertidur. Satu jam setengah dari sekarang itulah stesen tempat turun kamu!

Aku tongkatkan kelopak mata. Takut sekali. Kalau terlepas stesen dengan tahap bacaan tulisan Kanji yang minimum, payah aku nak bertanya orang nanti. Sampai di stesen Bandar Fukushima, nasib baik ada super sempai Universiti (super senior) sudah tunggu. Lega! Kalau tidak susah pula nak naik teksi.

Pendaftaran di daigaku (universiti) sangat sukar. Kena pergi dari satu jabatan ke satu jabatan. Tiada dipusatkan seperti di IPT ini. Taklimat fakulti pun tiada. Aku hanya dapat buku panduan dari Fakulti. Pandai-pandai sendiri mahu daftar itu ini dan mahu ambil subjek apa. Aku cari senior Jepun, aku tanya dia. Aku masih ingat nama dia TANAKA. Aku rasa aku banyak guna bahasa ayam itik (lebih banyak bahasa badan dari bahasa Jepun). Almaklum bahasa yang aku belajar bahasa buku. Bukan bahasa pertuturan.

Tapi, aku tak merungut. Sebab aku tahu, jiwa aku mesti besar. Mesti berdikari di tanah orang. Aku tiada mak ayah di sana. Aku hanya ada kawan-kawan. Dengan kawan-kawan mata sepet itu aku hidup.

Alhamdulillah, lepas empat tahun aku bawa balik skrol ijazah undang-undang! Masa aku terima skrol tu aku cakap kat diri aku sendiri; HAH! BOLEHPUN!
posted by rudy bluehikari @ 1:43 AM  
12 Comments:
  • At Wednesday, July 05, 2006, Blogger rasso said…

    teringat masa pertama kali sampai ke UTM... datang seorang diri... duit sendiri.. segala-galanya sendiri...

     
  • At Wednesday, July 05, 2006, Blogger Mister Ry said…

    errr... aku ke yg manja tu?

    haha...

     
  • At Wednesday, July 05, 2006, Blogger ontahsapo said…

    aku terasa...

     
  • At Thursday, July 06, 2006, Blogger ayobkelubi said…

    hummph.tu lah dia budak2 zaman skang.

    survivor instict tak kuat sbb semua dah ada dpn mata.

     
  • At Thursday, July 06, 2006, Blogger Zackyun said…

    teringat 3thn lps..rs mcm smalam je..mak aku datang hantar.bukan kerana aku takleh hantar diri sendiri..tapi perasaan syukur seorg ibu itu patut dihargai

    lagi 2thn lagi aku naik pentas. dan aku nak sekali lagi,mak aku datang =)

    selagi mak masih hidup....dan mampu byr duit minyak..

     
  • At Thursday, July 06, 2006, Blogger kingbinjai said…

    ya budak zaman sekarang memang manja

     
  • At Thursday, July 06, 2006, Blogger rudy bluehikari said…

    Kawan-kawan: Aku tak persoalkan mak/ayah yg datang menghantar anak-anak ke u (bagi aku, itupun satu doa dan restu drpd mak ayah). Tetapi, yg aku persoalkan ttg segala kemudahan berpusat semasa mendaftar yg disediakan oleh pihak U pun menjadi rungutan pelajar.

     
  • At Thursday, July 06, 2006, Blogger rudy bluehikari said…

    This comment has been removed by a blog administrator.

     
  • At Thursday, July 06, 2006, Blogger cik sassy said…

    wah..lama betul saya tak dtg sini. kali terakhir menjenguk blog bluehikari beberapa tahun lepas.. masa tu bila bukak blog ada lagu yg best tuh. hihi.
    igtkan dah tutup blog.. rupanya masih ada. ;>

     
  • At Friday, July 07, 2006, Blogger eyzzah said…

    Lorrr, tatau lak abang rudy ade ijazah dalam bidang undang-undang. Awat tak jadi lawyer?

     
  • At Friday, July 07, 2006, Blogger Zackyun said…

    Memang abg rudy tak sentuh pasal parents....cuma saya teringat memori masa orientasi adalah masa saya dengan mak saya je...

    tak teringat pada panas,lembab dan sbgainya...dah nama pun duduk malaysia,mestilaa panas.

    cuma masa tu terasa besaaaarnya ipt saya sambil mencari mana pulak dorang letak sawah padi..!hahaha!

    p/s: pernah kena herdik dgn mak ayah atuk nenek junior time jadi fasci sbb anak depa dapat bilik tingkat atas.huhu

     
  • At Sunday, July 09, 2006, Blogger Rie said…

    HUHUHU nasib baik aku dulu tak mengeluh. suka masuk u. hahahah

     
Post a Comment
<< Home
 

RUDY BLUEHIKARI
dari Banting ke Fukushima
Winner of Geng Jurnal Best Weblog Award 2001
Terkini
Arkib 2006
Arkib

 

Links
Karya


    Buku kompilasi entri 20 penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di vicenata2000 [at] yahoo [dot] com untuk mendapatkan buku ini.


    Novel bersama kedua saya hasil tangan Sri Diah, MBA, Rudy Bluehikari dan Ibnuariff sudah berada di pasaran sekarang. Terbitan Alaf 21.


    Novel Bersama sulung saya hasil tangan 23 penulis terbitan esastera.com.


    Buku kompilasi entri penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di rudy [at] bluehikari [dot] com untuk mendapatkan buku ini.

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER