Monday, July 31, 2006
KESAL
Inilah kali pertama aku membaca luahan hati seorang sahabat. Benar, sejak peristiwa 911, prejudis tentang Umat Islam amat tragik. Segenap diri rasa begitu sedih. Simpati yang amat. Moga-moga Saudari LAVLYN diberi kesabaran. Ada hikmah Saudari diperlakukan sedemikian. Saya cukup terbuka dengan rasa hati yang terluah oleh Saudari. Selama 4 tahun di sana, aku akui tidak semua layanan baik aku terima. Ada aku tulis beberapa insiden yang tidak aku suka. Benarlah kata orang, biar hujan batupun yang menjatuhi negeri sendiri, memang baik negeri sendiri.

Assalamualaikum Saudara Rudy. Nak bercerita sedikit di sini, maaf kalau terpanjang.

Saya kenali blog saudara agak lama dulu, kemudian belajar mengkagumi negara timur yg saudara kenalkan. Dalam hati memang kagum. Mereka nampak hebat dari blog saudara. ketika saya dapat peluang ke sana, dalam hati berdetik; "dapat tengok Jepun, macam yang dicerita Rudy". Hati memang berbunga-bunga. Sampai di Narita Airport dalam pukul 7.45 waktu Malaysia. Kena tahan imigresen sampai 10.45. Saya bukan pendatang haram, bukan tumpang kapal kargo. Saya datang dengan visa, dengan hati yang berbunga. Kalau nak tanya berkenalan, kenapa sampai ke hal personal, sampai kahwin berapa lama pun dipertikaikan? Berulang-ulang ditanya seperti jawapan saya adalah salah. "Saya datang nak cuti seminggu, lepas tu nak balik. Saya kerja di Malaysia". Tiket balik pun dah comfirm, lalu kenapa soalan masih datang bertalu-talu. Mereka mencari salah, visa mcm tiada harga, passport kita cetak rompakkah? Dan mereka tak berterus terang. Saya tanya ada masalahkah? mereka menggeleng-geleng.

Mana suami saya, kenapa dipisahkan kami? Apa salah kami? Pertama kali menjejak kaki di bumi Narita dengan layanan begini, saya rasa terhina. Mahal sangatkah udara mereka. Kecil sangatkah kita sampai begini cara layanannya? Nasib baik airport tutup pukul 10, kalau tidak, saya balik malam itu juga. Sementara menunggu kawan datang menjemput, hati saya kesal datang ke bumi ini. Air mata menitik laju di kerusi kayu. Kalau kita menyanjungi mereka, siapa kita di mata mereka?

Saudara rudy, saya sekadar meluahkan. Tidak prejudis pada sesiapa. Cuma saya rasa terkilan, rupanya indah khabar dari rupa.

Salam.
posted by rudy bluehikari @ 4:07 AM  
10 Comments:
  • At Monday, July 31, 2006, Blogger jimi said…

    Rudy. Aku pun sedih juga membacanya.

    Anyway,jimi wiser telah berpindah ke tapak baru http://www.jimi-wiser.blogspot.com, terima kasih diucapkan dan dijemput semua datang bertanggah ke rumah baru nya

     
  • At Monday, July 31, 2006, Blogger BooK said…

    biasa la
    bagasi aku kena geledah
    diari aku kena tahan
    semata-mata sebab dulu aku sekolah agama

     
  • At Monday, July 31, 2006, Blogger ontahsapo said…

    hujan batu di negeri sendiri....

     
  • At Monday, July 31, 2006, Blogger fajar said…

    kesian la pulak membacanya.

     
  • At Monday, July 31, 2006, Blogger rudy bluehikari said…

    oh ya, aku seakan terlupa, tahun 2005 ketika aku bertugas di australia; begitu jugalah yang aku alami ketika memasuki negara kanggaru tersebut. mungkin tidak terlalu lama ditahan, tetapi cukup buat aku kecut perut.

     
  • At Tuesday, August 01, 2006, Blogger ayobkelubi said…

    bang, ko cerita yg tak molek-molek pulak, biar balance jadi org boleh tahu dan nilai mana baik,mana buruknya. mungkin.

     
  • At Tuesday, August 01, 2006, Blogger ayobkelubi said…

    bang, ko cerita yg tak molek-molek pulak, biar balance jadi org boleh tahu dan nilai mana baik,mana buruknya. mungkin.

     
  • At Tuesday, August 01, 2006, Blogger kingbinjai said…

    tabahlah

     
  • At Tuesday, August 01, 2006, Blogger rudy bluehikari said…

    yob, aku dah pernha tulis tentang itu dalam entry2 yg lepas. sejak 2000 ada aku tulis. kena selak selak kain...opss.. helaian bluehikari lama lama. :)

     
  • At Thursday, August 03, 2006, Blogger Azhar Ahmad said…

    Ummm... begitulah dunia. Kadang2 bila kita merasanya barulah kita tahu pahit getirnya. Namun, kegembiraan mengatasi segalanya, sehinggakan kita lupa yang duka. ANyway, pasal blog kena skrol ke bawah tu, pasal saya nyer template tak support IE, Opera ngan Mozilla memang ok.

     
Post a Comment
<< Home
 

RUDY BLUEHIKARI
dari Banting ke Fukushima
Winner of Geng Jurnal Best Weblog Award 2001
Terkini
Arkib 2006
Arkib

 

Links
Karya


    Buku kompilasi entri 20 penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di vicenata2000 [at] yahoo [dot] com untuk mendapatkan buku ini.


    Novel bersama kedua saya hasil tangan Sri Diah, MBA, Rudy Bluehikari dan Ibnuariff sudah berada di pasaran sekarang. Terbitan Alaf 21.


    Novel Bersama sulung saya hasil tangan 23 penulis terbitan esastera.com.


    Buku kompilasi entri penulis blog terbitan MINE. Hubungi saya di rudy [at] bluehikari [dot] com untuk mendapatkan buku ini.

Powered by

Free Blogger Templates

BLOGGER